Vídeo:  Biodiversitat és futur

TRADUCTOR

English Chinese (Simplified) French German Italian Russian Spanish

DECLARACIÓ

ENLLAÇOS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Qui està en línia?

Tenim 13 visitants en línia

Cercador

Nosaltres.com - El cercador de Vilaweb
BioC Films Imprimeix
divendres, 10 d'octubre de 2008 10:58
AddThis Social Bookmark Button
 Des d'avui, el portal BioC inaugura una nova secció, BioC Films, que recull materials cinematogràfics relacionats amb la conservació de la biodiversitat i, en particular, amb la conservació de les plantes. Es presenta en un format de fitxes, redactades per Eduard J. Chifré, biòleg i gran afeccionat al cinema, que s'incorpora a l'equip de redacció del Portal i al qual agraïm la col·laboració. A les fitxes hi trobareu les dades bàsiques del film, una breu sinopsi i els temes que s'hi tracten, i que poden ser utilitzats com a materials didàctics o de difusió de conceptes i exemples bàsics en conservació de plantes.

BioC Films

Eduard J. Chifré


“Dersu Uzala”

 Títol original            “Dersu Uzala”
Director:            Akira Kurosawa
Protagonitzada per:      Yuri Solomin i Maksim Munzuk
Música:            Isaac Schwartz
Fotografia:            Fyodor Dobronravov, Yuri Gantman i Asakazu Nakai
Nacionalitat:            Japó/URSS
Any:                1974
Durada:            137 minuts

Sinopsi
Dersu Uzala és un caçador que fa de guia, a principis del segle XX, d’un destacament rus, comandat pel capità Vladimir Arseniev. Aquest oficial feia estudis topogràfics i cartogràfics en la taiga siberiana. La pel•lícula mostra el respecte que Dersu Uzala té per la natura i la cura amb la que utilitza els recursos naturals. El film també narra les relacions de respecte i amistat que s’estableixen entre el militar i el caçador.

Aplicacions didàctiques del film
La pel•lícula permet tractar temàtiques relacionades amb la taiga siberiana, la vida en els boscos, l’explotació sostenible dels recursos naturals, el respecte per la natura, l’amistat i el tracte entre persones de diferents orígens i condicions socials, la vida en la taiga en contraposició a la vida en la ciutat, la manera de fer front a condicions ambientals extremes, el comportament dels caçadors sense escrúpols, etc.
El film també permet treballar la figura del director Akira Kurosawa així com el que aquesta pel•lícula va representar per a la seva carrera professional.

“Quan el riu creix”

 Títol original:            “The river”
Director:            Mark Rydell
Protagonitzada per:     Mel Gibson, Sissy Spacek, Scott Glenn
Música:            John Williams
Fotografia:            Vilmos Zsigmond
Nacionalitat:            EEUU
Any:                1984
Durada:            122 minuts

Sinopsi
La pel•lícula narra els conflictes existents entre petits grangers i un gran terratinent el qual els vol prendre les terres per tenir més aigua i construir una gran central hidroelèctrica.

Aplicacions didàctiques del film
És una pel•lícula molt adient per a treballar problemàtiques relacionades amb l’agricultura, com és el cas de l’escassedat de l’aigua, els conflictes entre els grans i els petits propietaris de terres, els preus de venda de les collites, la pèrdua dels conreus a causa del desbordament d’un riu, el comportament dels bancs amb la gent del camp en situacions de crisi, la unió dels petits propietaris per fer front als grans terratinents, els accidents laborals en el camp, etc. El film també permet veure la duresa de la feina en el camp d’una família de tipus mitjà dels EEUU, així com els esforços que han de fer per no perdre les seves terres.

“Els darrers dies de l’Edèn”

 Títol original             “Medicine man”
Director:            John McTiernan
Protagonitzada per:     Sean Connery i Lorraine Bracco
Música:            Jerry Goldsmith
Fotografia:            Donald McAlpine A.S.C.
Nacionalitat            EEUU
Any:                1992
Durada:            107 minuts


Sinopsi
En un lloc de la Selva Amazònica dos científics (S. Connery i L. Bracco en la pel•lícula), descobreixen una substància contra el càncer produïda per unes formigues vermelles. No obstant, un incendi provocat per construir una carretera en la selva destrueix les formigues perdent-se així la possibilitat de produir un remei contra aquesta malaltia.

Aplicacions didàctiques del film
Amb aquesta pel•lícula podem estudiar temàtiques relacionades amb la biodiversitat, la destrucció de la selva amazònica, el canvi climàtic, la vida a la selva i fins i tot debatre sobre la consideració dels descobriments científics com a patrimoni de la humanitat.
El film també mostra la preocupació dels científics per preservar la vida dels indígenes de la Selva, car un descobriment com el que han fet pot ocasionar que el lloc on viuen s’ompli de nouvinguts la qual cosa pot provocar la mort dels indígenes per malalties que els hi pugui transmetre la gent de l’exterior i per les quals no tenen en el seu organisme cap defensa. També cal remarcar alguns diàlegs de la pel•lícula que mouen a la reflexió com és el cas de “Bona raça (es refereix a la gent dels països desenvolupats) no és sinònim d’intel•ligència, molt sovint són incompatibles”.


“Quan rugeix la Marabunda”

 Títol original            “The naked jungle”
Director:            Byron Haskin
Protagonitzada per:      Charlton Heston i Eleanor Parker
Música:            Daniele Amfitheatrof
Fotografia:            Ernest Laszlo
Nacionalitat:            EEUU
Any:                1954
Durada:            95 minuts



Sinopsi
A sudamèrica, l’amo d’una plantació (Charlton Heston) i la seva esposa (Eleanor Parker), els quals acaben de casar-se per poders, han de fer front a una plaga de formigues, anomenada “La Marabunda” que destrueix tot el que troba al seu pas.

Aplicacions didàctiques del film
Es un film que ens permet treballar temàtiques com els efectes de les plagues en els conreus, el seu origen, la manera de combatre-les, la problemàtica dels monocultius, la biologia i l’etologia de les formigues, etc.
La pel•lícula també ens ofereix suport didàctic per a tractar qüestions vinculades amb el colonialisme a sudamèrica, les relacions entre els amos de les plantacions i els indígenes que les treballen, els canvis en el medi natural provocats per les actuacions dels humans, etc.


“Rapa Nui”

 Títol original            “Rapa Nui”
Director:            Kevin Reynolds
Protagonitzada per:      Jason Scott Lee, Sandrine Holt i Esai Morales
Música:            Stewart Copeland
Fotografia:            Stephen F. Windon
Nacionalitat:            EEUU
Any:                1994
Durada:            107 minuts



Sinopsi
La pel•lícula, en la qual Kevin Costner participa en la seva producció, descriu el conflicte que es dóna a l’illa de Pasqua, “Rapa Nui” (El melic del món), entre els diversos clans que hi viuen. En el film sobresurt l’enfrontament existent entre el grup dels “Orelles Llargues” (dominadors de l’illa durant els darrers vint anys) i el dels “Orelles Curtes” (sotmesos pels “Orelles Llargues”) i que són els constructors de les escultures anomenades “Moais”.
En la pel•lícula també es narra com es provoca la desforestació de l’illa a conseqüència de la tala indiscriminada de tots els seus arbres, per a poder fer rodets de fusta per a portar els "Moais", des del lloc on es construeixen fins la vora del mar.

Aplicacions didàctiques del film

És un film adequat per a treballar problemàtiques relacionades amb la desforestació, l’impacte ecològic de la tala indiscriminada d’arbres o bé l’ús no sostenible dels recursos naturals.
Altres temàtiques que ens permet tractar aquesta pel•lícula tenen a veure amb els “Moais”: la seva construcció, el seu significat, la seva localització, etc.

 
“Terra, la pel•lícula del nostre planeta”


 Títol original            “Earth”
Director:            Alastair Fothergill i Mark Linfield
Música:            George Fenton
Guió:                 Alastair Fothergill i Mark Linfield
Producció:            Sophokles Tasioulis i Alix Tidmarsh
Nacionalitat:            Gran Bretanya (BBC) i Alemanya
Any:                2007
Durada:            96 minuts



Sinopsi
És un documental que ens mostra els canvis estacionals relacionats amb la fauna i la flora que es donen en el nostre planeta al llarg d’un any. El film posa èmfasi en les vicissituds per les que passen, durant aquest període de temps, una família d’ossos polars, una balena geperuda i la seva cria, així com una elefanta i el seu petit.


Aplicacions didàctiques del film
Tot i que una gran part d’aquest documental tracta temàtiques relacionades amb els animals, també narra fenòmens relacionats amb la vegetació. En aquest sentit el film ens permet treballar temes com els boscos tropicals, la sabana, la tundra, la taiga, les coníferes que limiten amb la taiga, els boscos de fulla ampla d’Europa i Nord d’Amèrica, etc.
Per altra banda el documental permet estudiar molts temes relacionats amb la fauna com és el cas del comportament de diverses espècies animals (ossos polars, balenes, elefants,  lleons, pingüins, etc.). Cal destacar aquí les imatges del film relacionades amb les migracions dels elefants a l’Àfrica a la recerca d’aigua i les que mostren una manada de lleons caçant elefants a la nit.
Aquesta producció també ens pot facilitar l’estudi de problemàtiques relacionades amb el canvi climàtic com és el cas del desgel dels pols.

 



“L’aldea maleïda”

 Títol original:            “La aldea maldita”
Director:            Florián Rey
Protagonitzada per:     Carmen Viance, Pedro Larrañaga, Amelia Muñoz, Víctor Pastor i Pilar Torres
Guió:                Florián Rey
Fotografia:            Alberto Arroyo
Nacionalitat:            Estat Espanyol
Any:                1930
Durada:            58 minuts



 

Sinopsi
La cinta descriu les dificultats per les que passen els habitants d’un poblet de Castella al qual anomenen “Aldea Maleïda” perquè durant els darrers tres anys els seus pobladors han perdut les collites a causa de factors meteorològics desfavorables. L’argument de la pel•lícula té el seu nucli central en la vida del matrimoni format pels camperols Juan Castilla i la seva dona Acacia.

Aplicacions didàctiques del film
La pel•lícula permet treballar temàtiques relacionades amb la situació en la que es trobava el camp, en moltes zones de l’Estat Espanyol, pels volts de 1930. Temàtiques com la pobresa en el sector primari, l’emigració en el camp, la pèrdua de conreus causada per fenòmens meteorològics adversos, els cacics rurals, etc, es poden treballar amb el suport didàctic d’aquest film.


“La selva esmeralda”

 Títol original:            “The emerald forest”
Director:            John Boorman
Protagonitzada per:         Powers Boothe, Meg Foster, Yara Vaneau, William Rodríguez,
Estee Chandler, Charley Boorman
Música:            Brian Gascoigne i Junior Homrich
Fotografia:            Philippe Rousselot
Nacionalitat:            Gran Bretanya
Any:                1985
Durada:            110 minuts

 

Sinopsi

El film ens explica les vicissituds per les quals passa un pare buscant el seu fill que ha estat segrestat per una tribu de la selva de l’Amazones. La pel•lícula ens narra els conflictes que es donen entre diferents tribus que habiten la Selva així com les relacions que aquestes mantenen amb la gent que viu fora de l’àmbit selvàtic. La cinta també ens descriu la degradació de l’ecosistema amazònic causada per tots aquells que volen fer-se rics malbaratant els seus recursos.

Aplicacions didàctiques del film
Aquesta pel•lícula ens permet treballar temàtiques relacionades amb la Selva Amazònica, com és el cas de la destrucció dels seus arbres per fer-hi carreteres, el canvi climàtic, la pèrdua de la biodiversitat, la manera de viure de les tribus amaçòniques, les relacions que mantenen aquestes tribus entre elles i amb la societat que viu fora de la Selva, etc.

“Foc a l’Amazones”

 Títol original            “Fire on the Amazon”
Director:            Luís Llosa
Protagonitzada per:      Sandra Bullock, Craig Sheffer, Juan Fernández i Judih Chapman
Música:            Roy J. Ravio
Fotografia:            Pili Flores-Guerra
Nacionalitat:            EEUU
Any:                1993
Durada:            87 minuts

Sinopsi
La pel•lícula narra els conflictes que es donen, en una zona de la selva boliviana, entre els nadius que hi viuen i els grangers pel fet que aquests estan destruint els arbres per fer pastures. La cinta també mostra com els defensors de la selva utilitzen la resistència passiva per protegir aquest ecosistema d’empresaris sense escrúpols que el volen destruir per afavorir els seus interessos econòmics.

Aplicacions didàctiques del film
El film ens ofereix la possibilitat d’estudiar temàtiques com la desforestació, la defensa del medi ambient en la Selva, els incendis forestals provocats per obtenir terres de pasturatge, el canvi climàtic i la seva relació amb la destrucció de l’ecosistema selvàtic, la pèrdua de la biodiversitat, etc. Altres problemàtiques com la defensa de la selva dels grans poders econòmics mitjançant la utilització de la resistència passiva també es poden treballar amb aquesta producció cinematogràfica.

“Casta invencible”

 Títol original:            “Sometimes a great notion”
Director:            Paul Newman
Protagonitzada per:     Paul Newman, Henry Fonda, Lee Remick, Michael Sarrazin,
Richard Jaeckel, Linda Lawson, Cliff Potts
Música:            Henry Mancini
Fotografia:            Richard Moore
Nacionalitat:            EEUU
Any:                1971
Durada:            113 min

Sinopsi
Es tracta d’una pel•lícula dirigida per Paul Newman que descriu les peripècies per les que passa una família de llenyataires d’Oregon, els Stamper, durant una vaga duta a terme pel seu col•lectiu professional que ells no segueixen.

Aplicacions didàctiques del film
Aquesta cinta ens permet treballar temàtiques relacionades amb les empreses familiars vinculades al negoci de la fusta, les vagues en aquest àmbit professional, els accidents laborals vinculats amb la feina de la tala d’arbres, la vida de les famílies dels llenyataires, el transport dels troncs dels arbres tallats pel riu, etc. El film també ens permet treballar la figura de Paul Newman tant en el seu vessant d’actor com en el de director.

 

Darrera actualització de dimarts, 13 de gener de 2009 13:13